Om Bjerringbro Biografforening

Man kan se film derhjemme, men man kan ikke gå i biografen derhjemme.

Det skal være en totaloplevelse at gå i biografen, og derfor arbejder vi på at etablere en biograf med 63 lækre sæder og al den teknik, der skal til. Vi sigter efter THX kvalitet således, at biografen lever op til nyeste standarder med den bedste lyd og billede. En god film uden afbrydelser og forstyrrelser skal ses i Biografen.

Det skal biografen bruges til

Vi ønsker at vise et bredt udsnit af kvalitetsfilm, både danske og udenlandske. Og i det omfang det er muligt vil vi også vise premierefilm. Vi vil også gerne arrangere kavalkader, for eksempel i samarbejde med Kulturhuset: ”Franske uger”, ”Western-uger”, romantiske uger, gyser-uger kan koordineres med biblioteket: ”Læs bogen, se filmen – og spis kagen i cafeen”. Vi satser på at vise mindst én aftenforestilling seks dage om ugen. Vi vil også vise gode børnefilm om eftermiddagen så ofte som muligt og måske lørdag formiddag, mens Mor og Far handler ind. Det skulle heller ikke længere være nødvendigt, at skolebørnene køres til Viborg for at komme i skolebio.

Anden anvendelse

Et så dejligt rum kan også have andre anvendelser. Vi vil lave biografen til en multimediesal, så vi kan bruge salen til meget andet end bare film. Det kunne f.eks. være visning sportsbegivenheder, royale bryllupper og lignende. Det vil også være muligt at kunne holde foredrag og konferencer.

Drift og økonomi

Biografen skal være en foreningsbiograf drevet på ikke-kommercielle vilkår.Det vil sige, at vi biografens økonomi skal hvile i sig selv. Det betyder også, at det er medlemmerne af Bjerringbro Biografforening, der driver biografen. Vi kan se fra andre biografforeninger, at vi kan skabe en blomstrende forening, hvor det er godt at mødes, både for unge og gamle, indfødte og tilflyttere.

Historien bag biografen

(den meget korte version)

Biografen er blevet til efter flere års målrettet indsats af byens borgere.

Nogle borgere tændte ideen om at bygge en biograf i byens kulturhus, og der blev i 2003 nedsat en initiativgruppe, som i april 2004 – med det formål at realisere drømmen - indkaldte til stiftende generalforsamling i Bjerringbro Biografforening.

Bestyrelsen frembragte efter flere idé-faser det skitse-projekt, som ses realiseret i dag. Biografforeningens bestyrelse søgte og fik bidrag fra flere fonde, fik stor opbakning fra kommunen og en lang række virksomheder og privatpersoner. I 2006 gennemførte foreningen således blandt byens virksomheder og private en storstilet indsamling som bragte financieringen af budgettet i hus: 2.7 millioner kr. var rejst til den investering, der nu er omsat til yderligere en perle i Gudenåhuset.